30 sep 2015

Zogenaamde vergroening verkeersbelasting is gemiste kans

het kaderSeptemberverklaring

In van de kondigde de Vlaamse Regering een hervorming van de verkeersbelasting aan. De bedoeling zou zijn om het wagenpark te vergroenen wat betekent dat dieselwagens meer belast zouden worden dan milieuvriendelijkere wagens. Groen keek hoopvol uit naar de concrete uitwerking van de maatregel en groot was de verbazing dan ook toen bleek dat de hervorming niet voor bedrijfswagens geldt.

Als excuus voor de vrijstelling van bedrijfswagens riep minister Turtelboom het ontbreken van een samenwerkingsakkoord met de andere gewesten in. Uit navraag bleek dat de vraag niet eens gesteld was aan de andere gewesten!  We vragen dan ook aan de minister om heel snel werk van te maken van zo'n akkoord zodat ook de bedrijfswagens mee in het nieuwe systeem geraken. We beseffen echter dat de kans zeer klein is dat er aan de (vaak diesel-)bedrijfswagens geraakt zal worden. De N-VA liet in het verleden bij monde van haar voorzitter duidelijk verstaan dat de regeringen daar af moeten blijven. Dat is alvast een eerste gemiste kans.

Een tweede probleem met de zogenaamde vergroening is dat de focus nog steeds op het bezit van een wagen ligt. De hervormde verkeersbelasting zal een statige belasting blijven en op geen enkele manier rekening houden met het gebruik van de wagen. Je wordt dus enkel beloond als je een 'propere' wagen koopt, maar of je daar nu veel of weinig, in de spits of vooral in het weekend op de baan bent, wordt niet mee in rekening gebracht.  Dat is voor Groen meteen de tweede gemiste kans.

Groen wil een échte hervorming van de verkeersfiscaliteit die niet alleen de vergroening van het wagenpark als effect heeft, maar ook gedragsturend werkt zodat er minder files en minder luchtvervuiling is. Daarom kiest Groen resoluut voor een slimme kilometerheffing. Die moet voor Groen de bestaande verkeersbelastingen vervangen.  Je bijdrage hangt dan af van het type wagen, de uitstoot van de wagen, hoe vaak en wanneer je rijdt, ? En uiteraard geldt deze regeling ook voor de salariswagens die in het systeem Turtelboom buiten schot blijven.  Met de opbrengst van deze kilometerheffing wil Groen investeren in de alternatieven voor de wagen: een beter openbaar vervoer en fietsinfrastructuur.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.