
Voorstel 68: "Een nauwere samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt" "Daarom zetten we binnen de totale ontwikkeling van de leerling naast een persoonlijke en sociale vorming ook in op een arbeidsgerichte ontplooiing, creativiteit, maatschappelijke betrokkenheid en ondernemingszin in de ruime betekenis van het woord. De basisvaardigheden en competenties van jongeren worden onder meer opgebouwd door hen vaker in contact te brengen met het bedrijfsleven en de werkvloer. In de beroep technische opleidingen wordt daarom meer ingezet op werkplekleren. Ook in andere, niet-technisch georiënteerde opleidingen, worden stages en praktijkprojecten in bedrijven ingevoerd."
Voorstel 69: "Alle jongeren krijgen aan het eind van hun studie een stageplaats" "Duitsland en Zwitserland houden de jeugdwerkloosheid sinds jaar en dag op een laag niveau. Het veel geroemde Dual-systeem is hier een belangrijke verklaring. Jongeren krijgen op het einde van hun studie een garantie op een stageplaats, doen ervaring op en schuiven relatief gemakkelijk door naar de arbeidsmarkt. Essentieel voor het succes van dit systeem is een contra cyclisch beleid van bedrijven: in laagconjunctuur wordt een extra inspanning geleverd om meer banen voor jongeren te creëren. In Belgische bedrijven ligt het aantal stageplaatsen voor studenten en scholieren op een structureel laag niveau. We leggen Belgische bedrijven op om te investeren in hun eigen toekomst. Bedrijven met meer dan honderd werknemers moeten per honderd werknemers minstens een stageplaats creëren. Dat moet goed zijn voor minstens 20.000 FTE stageplaatsen."
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter