03 okt 2013

Vlaamse spoorprioriteiten onderaan op NMBS-meerjarenplanning

Hoe ziet het meerjareninvesteringsplan van de NMBS eruit en waar krijgen de Vlaamse spoor-noden hun plek?  Maandenlang werd erover onderhandeld achter de schermen en al die tijd wilde minister Crevits niet in haar kaarten laten kijken.  Welke projecten ze tijdens de onderhandelingen op tafel zou leggen als prioriteit was niet duidelijk, tot het hele proces achter de rug was.  Het resultaat is schrijnend.  Hoewel het Vlaams Parlement een resolutie aannam die ervoor moest zorgen dat de minister kon wegen in de onderhandelingen is er van investeringen voor de Vlaamse prioriteiten geen spoor?  Van de 51 spoorprioriteiten van de Vlaamse Spoorstrategie staat er geen enkele in het meerjaren-investeringsplan van de NMBS.  De eerste tekenen van de Vlaamse prioriteiten zijn ten vroegste voor 2018!  Ik ben teleurgesteld in de minister.  Als we echt de omslag willen maken naar een duurzame mobiliteit, dan speelt het spoor een essentiële rol.  De Vlaamse Regering heeft erg hard ingezet op de Vlaamse Spoorstrategie en terecht, maar de minister heeft de onderhandelingen verloren.  In de pers gaf de minister toe dat ook zij en de minister-president niet gelukkig zijn met de onderhandelingen, maar de politieke analyse van dit dossier blijft het resultaat veruit ondermaats is.  Op het moment dat de partij van de minister zelf mee deel uitmaakt van de Federale Regering, heeft ze een bijkomend instrument om de druk daar te verhogen.  Als de minister samen met de minister-president, toch twee boegbeelden van CD&V, naar voren treedt, dan begrijp ik niet dat ze geen of te weinig back-up krijgt van haar federale zwaargewichten.

Ik vraag de minister dan ook: verander van strategie, speel het harder, betrek die twee ministers erbij, want anders vrees ik dat we op het einde van de rit met niets zullen overblijven. Gebruik de krachten die u hebt!

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.