05 okt 2015

Reclametrams beperken zichtbaarheid van de reizigers

'Politici zien tram en bus als tweederangsvoertuig', kopte Knack op 30 september 2015.  In het artikel ervaart de journalist hoe het is om als reiziger op een reclametram te zitten. Een reclametrams is een tram die tot de zijruiten toe is beplakt met advertenties. Die beperken uiteraard het zicht van de reiziger die erin zit, maar dat vindt De Lijn (en de minister) geen probleem.  

Ze verstoppen zich achter het feit dat er niet veel klachten over binnenkomen en dat het aardig wat inkomsten voor De Lijn in het laatje brengt.

Vorig jaar stelde ik hierover al vragen aan de minister. Minister Weyts beloofde namelijk dat hij het openbaar vervoer aantrekkelijker zou maken om zo mensen uit de wagen te krijgen. Als je vanop de tram amper nog naar buiten kan kijken en daardoor duizelig wordt en hoofdpijn krijgt, ben je volgens mij niet goed bezig. Ook de reizigersorganisaties TreinTramBus en de Reizigersbond zijn niet te spreken over de reclametrams.

Het is nochtans anders geweest. Tot 2013 bestond er zelfs een Koninklijk Besluit dat het beperken van de zichtbaarheid van reizigers op bussen en trams verbood. De vorige minister van mobiliteit, Hilde Crevits, schrapte dit besluit en minister Weyts is duidelijk niet van plan om het comfort van de reiziger opnieuw voorop te stellen.

Een andere frustratie die wordt aangehaald in het artikel gaat over het niet werken van de aankondigingsborden van De Lijn. Vaak is het scherm van de elektronische borden zwart in plaats van dat het aangeeft wanneer je tram in aantocht is. Bovendien zouden in 2012 al 750 hoofdhaltes met zo'n real-timebord moeten zijn uitgerust. Uit het antwoord van de minister op mijn vraag hierover, begin dit jaar, bleek dat de borden maar op 205 haltes ook effectief in werking waren.

Tot zover het beleid van minister Weyts dus voor de tram- en busreiziger.

Groen wil een écht comfortabel openbaar vervoer waarbij het aanbod is afgestemd op de vraag van de reiziger en het comfort van de gebruiker primeert op de reclame-inkomsten.

We blijven het dossier in het Vlaams Parlement dan ook op de voet volgen en zullen naar aanleiding van het artikel bijkomende vragen stellen.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.