Volgens Rzoska illustreren de cijfers dat het beleid van Weyts niet werkt. "Hoe kan Weyts nu volhouden dat hij mensen wil 'verleiden' om de bus te nemen als in Antwerpen en Oost-Vlaanderen het aantal geschrapte ritten sinds zijn beleid is verdubbeld? Wachten op een bus die niet komt, niets is zo frustrerend", luidt het op knack.be.
Bij De Lijn wijst woordvoerder Tom Van de Vreken erop dat 99,8 procent van de bussen wél uitrijdt, maar hij toont ook begrip voor de frustraties. De vervoersmaatschappij ziet twee redenen voor geschrapte ritten. Ten eerste kon De Lijn tussen 2007 en 2009 geen nieuwe bussen kopen. "De leeftijd van de vloot stijgt, wat meer technische kwaaltjes en uitval met zich meebrengt", zegt Van de Vreken.
Ten tweede is het beroep van buschauffeur een knelpuntberoep. De Lijn zegt inspanningen te leveren, met onder meer de VDAB en de stad Antwerpen, om aan voldoende chauffeurs te geraken. "We zijn er echt mee bezig", zegt Van de Vreken. Ondertussen kan met overuren echter niet alles opgelost worden.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter