15 okt 2015

Met aankondigingen alleen wordt het verkeer niet veiliger

Minister van mobiliteit, Ben Weyts, maakt van verkeersveiligheid een prioriteit voor deze legislatuur. In de beleidsnota werden tal van initiatieven aangekondigd en in het afgelopen jaar liet de minister uitschijnen met het thema bezig te zijn. Toch lijkt heel het aankondigingsbeleid zich nog weinig te vertalen in concrete acties en maatregelen. In de commissie mobiliteit probeerde ik klaarheid van de minister te krijgen. In de eerste plaats over het uit 2007 dat doelstellingen stelt voor 2015. Per definitie loopt dat Verkeersveiligheidsplan dus tegen het einde van dit jaar af. De minister blijft ernaar streven om tegen het einde van het jaar een nieuw plan op tafel te leggen. Ik hoop voor het einde van het jaar meer te zien dan 'een eerste ontwerp' van het nieuwe Vlaams Verkeersveiligheidsplan dat naadloos op het huidige verkeersveiligheidsplan kan overgaan.    

Verkeersveiligheidsplan

Ook over de zwarte punten zegt de minister dat de 809 gevaarlijke punten uit de oorspronkelijke lijst weldra zijn weggewerkt, meer bepaald in 2016. Dat betekent, jammer genoeg, niet dat alle gevaarlijke punten in Vlaanderen zijn verdwenen. Ondertussen zijn er alweer nieuwe locaties waar te veel zware ongevallen gebeuren.  Minister Weyts streeft dan ook naar een geactualiseerde lijst, maar wacht hiervoor nog op politiecijfers. Veel concreter kon de minister niet zijn over de timing. Ik volg het op de voet?

Verkeersongevallen voorkomen is natuurlijk altijd beter. Dat kan bijvoorbeeld door kruispunten (gedeeltelijk) conflictvrij te maken. Dat kan relatief eenvoudig en goedkoop door het aanpassen van de verkeerslichten of door ingrijpendere infrastructurele ingrepen. Onderzoek van de Universiteit van Hasselt heeft aangetoond dat op conflictvrije kruispunten tot 40% minder ongevallen gebeuren. De minister streeft, opnieuw, naar zoveel mogelijk conflictvrije kruispunten. Hij werkt, alweer, aan een plan om doelstellingen in dit kader te implementeren in de bestaande verkeersregelingen. Vanaf 2016 zal de minister jaarlijks een belangrijk aantal bestaande verkeersregelingen herbekijken. Er komt ook een prioriteitenlijst van kruispunten.  Ik kijk uit naar het aangekondigde plan en zal ook vragen naar de timing van de prioriteitenlijst.

Een ander paradepaardje van de minister is het invoeren van trajectcontroles. De minister wil daarin blijven investeren op plaatsen waar het mogelijk is. In mei verklaarde de minister in de pers dat zijn diensten een top 26 hadden opgesteld van waar trajectcontroles een oplossing zouden bieden voor gevaarlijke locaties op gewestwegen. Toen ik deze zomer naar de volledige lijst vroeg, kreeg ik niet meer dan de vier locaties die ook al in de pers werden aangekondigd. Ik probeerde het in de commissie opnieuw en op een drafje ging de minister door de lijst van 26. Ondertussen heeft de pers de lijst in een mooi kaartje samengebracht en hebben we eindelijk een overzicht. De vraag blijft wanneer deze trajectcontroles ook effectief in werking zullen zijn, want hoewel deze 26 locaties allen op gewestwegen liggen, wil minister Weyts dat de lokale besturen voor bijna de helft bijdragen in de kosten. Als je van verkeersveiligheid je prioriteit maakt en als onderzoek meermaals heeft aangetoond dat trajectcontroles de ongevallen inderdaad doen dalen, dan moet je er voluit voor gaan.  

De minister ziet ook veel heil in mobiele trajectcontroles, maar dat is niet iets voor op korte termijn. In het buitenland is dit systeem enkel operationeel in Oostenrijk en dan alleen maar bij wegenwerken. De manier waarop de minister het wilt toepassen zit nog in de onderzoeksfase. We zijn als Groen natuurlijk heel blij dat minister Weyts het voortouw wil nemen in nieuwe systemen, maar het is niet correct dat hij in de pers insinueert dat het eenvoudig en op redelijke termijn haalbaar is.

Tenslotte wacht de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement al meer dan 9 maanden op de (indicatieve) meerjarenplanning van het Agentschap Wegen en Verkeer. Dat is een belangrijk document waarin alle wegenwerken op gewestwegen staan aangegeven en dit met bijhorend budget en timing over de komende 3 jaar. Op die manier kunnen zowel lokale besturen als parlementsleden terugvinden waar de minister van plan is te investeren. Na opnieuw de vraag te stellen, kwam de minister niet veel verder dan te stellen dat hij ook graag zou willen dat het sneller ging. 

Kortom, de minister heeft opnieuw veel aangekondigd, maar er ligt nog maar weinig concreet op tafel:

-          Verkeersveiligheidsplan: komt er aan tegen het einde van het jaar
-          Actuele lijst zwarte punten: de minister wacht op politiecijfers
-          Het conflictvrij maken van kruispunten op gewestwegen: er komt een plan én een prioriteitenlijst
-          De lijst met 26 trajectcontroles op gewestwegen werd eindelijk gegeven, over de timing zijn nog heel wat onduidelijkheden.
-          De meerjarenplanning van het Agentschap Wegen en Verkeer waar we al 9 maanden op wachten, zal er morgen nog niet zijn?

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.