19 sep 2012

Lokeren is toe aan vernieuwing

"Liever het stadscentrum versterken dan de Zelebaan uitbouwen tot een Lokerse A12. Liever mensen op de eerste plaats dan bakstenen. De volgende zes jaar willen sp.a en Groen in Lokeren fors nieuwe accenten leggen. Daarom trekken ze samen naar de kiezer. Want ", aldus lijsttrekker Björn Rzoska.samen wérkt

Zuurstof voor het centrum

"De handelaars in de binnenstad beleven moeilijke tijden.Toch zorgen ze voor de nodige beweging in de stad. Winkelen in het centrum is zuurstof geven aan je stad. Maar dan moet je als bestuur wel voorzien in een aangename binnenstad. Op maat van voetgangers en fietsers. Met uitnodigende pleinen en parkjes.De laatste zes jaar organiseerde het stadsbestuur zelf de concurrentie tegen de handelaars in het centrum." Rzoska doelt op de vele nieuwe baanwinkels die er langs de Zelebaan zijn bijgekomen. Een gewestweg die daar niet voor ingericht is.
"Je geraakt er bijna alleen maar met de auto. Fietsen kan ook, maar dan wel op een erg onveilig fietspad. Auto's rijden constant parkings op en af. Winkelketens trekken weg uit het centrum. De minder mobiele Lokeraars geraken niet meer waar ze moeten zijn."

Open ruimte is schaars

De winkelhangars en de bedrijven rukken op tot in de achtertuinen van de woonwijken. Landbouwgrond omzetten in nog meer industriegrond houdt de stadskas recht. Maar waar ligt de grens? Een debat waarvoor Open Vld en CD&V de ogen sluiten. "Op dit moment kreunen de woonstraten tussen Zelebaan en E17/3 onder het vele sluipverkeer naar het industrieterrein. Het bestuur blijft doof voor de noodkreten. Dat moet veranderen!", aldus Rzoska. "Afdwingbare circulatieplannen en een sanctioneringsbeleid voor hardleerse chauffeurs is maar een eerste stap. Voor het kartel sp.a-Groen is het duidelijk: E17/4 komt er niet alvorens de mobiliteitsproblemen rond E17/3 zijn opgelost."

Stenen tijdperk

Tussen 2006 en 2012 gaf het stadsbestuur 75 miljoen euro uit aan baksteenprojecten. Drie miljard oude Belgische franken is dat. Voor grootschalige projecten zonder goed na te denken over het extra verkeer. Die woonprojecten zijn dikwijls eilanden in de stad. Niet verbonden en niet verbindend. En veel straten liggen er slecht bij. In heel wat centrumstraten kunnen voetgangers niet eens de voetpaden comfortabel gebruiken. De stadsvernieuwing is er duidelijk niet voor alle Lokeraars.
Het is een eenzijdige façadepolitiek. Het stadsbestuur 'regisseert' veel te weinig op terreinen waar Lokeraars ondersteuning nodig hebben. Ze weigeren zelfs om te investeren in de netwerken van geëngageerde Lokeraars.
Voor sp.a-Groen is de keuze duidelijk: "We kiezen voor mensen, voor versterking van de ondernemers in het centrum, voor een verbindende stadsvernieuwing voor alle Lokeraars. En dat doen we met een onuitputtelijke energie Lokeren."

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.