20 nov 2014

Infoborden niet zo 'dynamisch'

Nieuwsblad ( ) - 20 november 2014Wim Brillouet

Vier op de tien dynamische infoborden aan haltes van De Lijn zijn defect of niet aangesloten. Op die borden kan je normaal zien hoe lang je nog moet wachten op je bus of tram. 'Zo spring je niet met klanten en geld om', zegt Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen). De Lijn geeft toe: 'Dit is geen fraai resultaat, maar we zoeken een oplossing.'


Al sinds 2010 gebruikt De Lijn de 'realtime'-informatieborden. Die staan vlak aan bus- en tramhaltes en geven aan hoe lang een bus of tram nog onderweg is. Maar er is een groot probleem met het doorsturen van de gegevens. 'De verbinding valt regelmatig uit. Bussen en trams zijn uitgerust met een gps-toestel. Die sturen hun positie door naar computers van De Lijn. Die pc's sturen op hun beurt de info door naar de dynamische borden aan de bus- en tramhaltes. Maar daar gaat het mis', zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn.


Net nu moet comfort omhoog
Er staan in Vlaanderen 339 informatieborden. Uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) blijkt dat liefst 39 procent van de dynamische informatieborden het laat afweten. 'Dit resultaat is inderdaad niet fraai. We zoeken samen met de leverancier naar een oplossing. Het moet beter, dat geven we toe. Maar we geven de moed niet op. Of we op zoek gaan naar een andere leverancier? Dat niet, maar we verwachten wel betere resultaten', geeft Van de Vreken toe.
Parlementslid Björn Rzoska (Groen) vindt het niet kunnen. 'Zeker niet als je weet dat De Lijn fors moet besparen. Dan spring je zo niet met geld en klanten om. Dit is heel zuur.' 'Volgend jaar wordt een bus- of tramticket duurder. Net nu moet De Lijn het comfort verhogen en nieuwe reizigers aantrekken. Op deze manier zal dat niet lukken.'
 

TreinTramBus heeft nog een andere bedenking. 'We stellen vast dat de schermen die wel werken niet eens betrouwbaar zijn. Ze geven de theoretische vertrek- en aankomsttijd van bussen en trams door, maar niet de werkelijke tijd. Er zit vaak minuten vertraging op het systeem. Die schermen zijn dus niet betrouwbaar', zegt woordvoerder Jan Vanseveren. 'Alleen voor de kusttram, daar lijken de schermen beter te werken.'

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.