20 mei 2016

In het najaar duidelijke wetgeving voor snelle elektrische fietsen

GENT/BRUSSEL 20/05 16:41 (BELGA)  De FOD Mobiliteit en Vervoer werkt aan een nieuwe wetgeving met specifieke regels voor de gebruikers van speed-pedelecs. Die wetgeving wordt verwacht in het najaar, zo is te horen. Het gros van de elektrische fietsen in ons land zijn fietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Die fietsen zijn gelijkgesteld aan gewone fietsen, dus gebruik kan zonder extra veiligheidsvoorschriften of rijbewijs.

Snellere versies, de speed-pedelecs met een ondersteuning tot 45 kilometer per uur, zijn momenteel bromfietsen klasse B. Daarvoor is dus een rijbewijs nodig, net als een nummerplaat en verzekering. Gebruikers moeten vandaag in principe ook een bromfietshelm dragen. "Het ontbreekt hem momenteel aan een aangepast wettelijk kader", zegt dorctoraatsstudent Bram Rotthier van de onderzoeksgroep Energie en Automatisering (KU Leuven technologiecampus Gent). "Speed-pedelecs zijn momenteel bromfietsen klasse B, maar hebben ook veel eigenschappen van een fiets. Het grote verschil zit hem in het feit dat er getrapt wordt en dat de kruissnelheid er vaak een stuk lager ligt dan de maximale 45 kilometer per uur." De FOD Mobiliteit en Vervoer wil het gebruik van deze duurzame vervoersmiddelen ondersteunen. "We werken aan een nieuwe wetgeving, met specifieke regels voor de gebruikers van speed-pedelecs, die verwacht wordt in het najaar, " klinkt het. Voor het doctoraatsonderzoek van Rotthier rijden tot oktober zeventig proefpersonen dagelijks van hun woonplaats naar het werk met een speed-pedelec. Eén van hen was Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen), die de afgelopen drie maand dagelijks van Lokeren naar Brussel en terug reed, goed voor honderd kilometer fietsplezier per dag. Uit tussentijdse resultaten van Rotthiers onderzoek blijkt alvast dat de speed-pedelec een jongere groep mensen (30 tot 55 jaar) aanspreekt dan de klassieke elektrische fietsen. Ook blijkt dat de speed-pedelec een veelbelovend alternatief is voor woon-werkverkeer tot 40 kilometer afstand. De drempel ligt met andere woorden op maximaal één uur fietsen. Voor zijn doctoraat zoekt Rotthier de komende twee jaar een antwoord op de vragen wat het potentieel van de speed-pedelec is, in hoeverre hoe de wetgeving op maat is van deze nieuwe voertuigen, hoe mensen zich in het verkeer begeven en hoe ze dat ervaren.

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.