24 okt 2013

Hare Ministeriele Hoogheid Prinses Auto Crevits

In de commissie Mobiliteit van 24 oktober 2013 werd het verplaatsingsgedrag van de Vlaming besproken.  Uit dat onderzoek blijkt dat de Vlaming meer dan ooit in zijn auto stapt en dat er van een duurzame mobiliteitsommezwaai geen sprake is.  Voor verplaatsingen die langer dan 1 km zijn, kiezen we massaal voor de auto!  Daarnaast daalt ook het dagelijks fietsgebruik bij de Vlaamse bevolking, net als het bus-, tram-, metro- en treingebruik.  Allemaal indicatoren dat die aantonen dat het beleid er niet in geslaagd is om de aangekondigde omslag te maken.  De minister had namelijk de ambitie om voor 40% van de verplaatsingen voor het woon-werkverkeer moest gaan richting duurzame verkeersmodi, een cijfer waarbij we na 5 jaar Peeters II nog niet in de buurt komen. Groen pleit al langer voor een

slimme kilometerheffing voor personenwagens op onze wegen.  Ook FEBIAC, de koepel van autoconstructeurs, is voor deze maatregel te vinden.  Er is dus een draagvlak om een fundamentele stap te zetten die het autogebruik kan sturen.  Het onderzoek naar de haalbaarheid ervan in België loopt, maar de minister schuift de beslissing naar de volgende regering. 

 "We staan niet in de file, we zijn de file", schreef De Standaard.

Hoewel we allemaal weten dat we stil staan op onze wegen, kiezen we er toch voor om massaal, elke dag opnieuw, alleen, in onze (bedrijfs)wagen te kruipen.  Ik ben het eens met de minister dat er een mentaliteitswijziging nodig is, maar die creëer je niet door voluit te investeren in meer wegen en beton in plaats van prioritair in te zetten op duurzame mobiliteitsinfrastructuur.  Natuurlijk moeten de wegen veilig zijn, maar files los je niet op door meer wegen aan te leggen en een mentaliteitswijziging creëer je er al helemaal niet mee.  Bovendien hebben de investeringen van de laatste jaren er niet voor gezorgd dat mensen in een andere vervoersmodus geraken. 

Er zijn nochtans mogelijkheden.  De gemiddelde afstand in het woon-werkverkeer is minder dan 20 km.  Zorgen dat trein- en busverbindingen op elkaar zijn afgestemd, de Vlaamse spoorprioriteiten hoog op de agenda zetten, fietsautostrades maken en werk maken van het mobiliteitsbudget dat nu ook de CD&V-collega's hebben ontdekt, dat zijn maatregelen die de mentaliteitswijziging kunnen ondersteunen.  Het gemak van de auto moet opwegen tegen het alternatief, ook buiten de steden en daar zit de minister van mobiliteit aan de knoppen.  Waar wacht ze op? 

Ik stel voor dat ze begint bij haar federale collega's.  De fiscale maatregel rond de bedrijfswagens kost ons 4 miljard euro per jaar.  Daar tegenover staat 2 miljard euro investering in de NMBS.  Laat ons beginnen met die scheefgetrokken situatie recht te zetten.

Uit recente Europese cijfers blijkt dat in 2012 in heel Europa meer fietsen dan wagens werden verkocht, behalve in België en Luxemburg?   Volgens Zeronaut, die de cijfers naar buiten bracht, ligt dat niet zozeer aan de crisis, maar wel aan het dalende belang van de wagen als prestige-object. 

Maak fietsen hip, gemakkelijk en veilig.  Dat is ook de raad van de Deense fietsgoeroe Mikael Colville-Andersen die van Kopenhagen fietsstad nummer 1 maakte.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.