
"De logica van De Lijn moet anders. Het zijn niet de mensen die zich moeten aanpassen aan het openbaar vervoer. Het aanbod van het openbaar vervoer moet afgestemd worden op de mensen", zegt Rzoska. Het plan van Groen voorziet dan ook een centraal call-center. Wie zich wil verplaatsen met het openbaar vervoer, belt naar het call-center, en die centrale regisseur geeft dan een antwoord. Dat antwoord kan een carsharing, een bus of zelfs een taxi zijn. "Er zijn veel nieuwe creatieve ideeën op het terrein. Het openbaar vervoer in Vlaanderen moet daar op inspelen", legt Rzoska uit. "De Lijn moet zich afstemmen op het vervoer van de toekomst. Het netwerk van De Lijn maakt nu soms bizarre kronkels, een soort spaghetti-netwerk, omdat het probeert om elke bushalte te bedienen, ook als die leeg is. Daardoor zijn vele busverbindingen traag en onaantrekkelijk. Het debat moet gaan hoe De Lijn zich organiseert om zich zoveel mogelijk af te stemmen op de vragen van de Vlamingen", besluit Björn Rzoska. Het plan van Groen voorziet een hiërarchisch netwerk. Dat is zo ontworpen dat het meest gepaste vervoersmiddel wordt ingezet op de juiste schaalniveau. Het onderste niveau, een fijnmazig ontsluitend net, zorgt voor de ontsluiting van die gebieden die niet rechtstreeks via het onderliggende net bediend worden. "In dit ontsluitende net worden verschillende bestaande en nieuwe openbare en collectieve vervoerssystemen bijeengebracht: zowel het bestaande openbaar vervoer van De Lijn, collectieve systemen zoals taxi, schoolbus, buurtbus, vervoer voor minder mobielen, shuttlebus, als platforms voor auto- en ritdelen: Cambio, Tapazz, Autopia, Bolides, PickMeUp", legt Björn Rzoska uit. Wie zich wil verplaatsen, kan terecht op 1 centraal call-center en internetsite. Informatieverspreiding gebeurt digitaal, via apps, aan haltes, in treinen, bussen en trams en analoog via folders. Via een gratis telefoonnummer wordt informatie verleend en worden vervoersvragen beantwoord. "Tot dusver beperkte het beleid van de regering-Bourgeois zich tot tariefverhogingen. Dat moet anders. Het debat over het nieuwe beheerscontract voor De Lijn komt eraan. De Vlaamse regering moet dat debat open en transparant voeren. Met het nieuwe concept wil Groen dan ook het debat openen, zodat elke Vlaming zijn inbreng kan doen", besluit Björn Rzoska.
Meer uitleg over het plan vind je hier.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter