11 feb 2014

Een slimme kilometerheffing voor personenwagens omdat...

... het veel eerlijker is het gebruik in plaats van het bezit van een auto te belasten ... we met te veel auto's de baan op gaan ... we de files niet oplossen door de wegen te verbreden/nieuwe wegen aan te leggen

... we mensen zo stimuleren na te denken over hoe en wannneer ze zich verplaatsen

... Vlaanderen stikt in het fijn stof

En natuurlijk zijn er voorwaarden aan het systeem!  Het moet een belastingsverschuiving zijn die eerlijk, transparant en sociaal is.  Groen schreeuwt al veel langer dat er meer geïnvesteerd moet worden in openbaar vervoer en fietspaden.  Die zijn nodig om te kunnen concureren met het gemak en comfort van de wagen. 

Dat dat alternatief er vandaag niet is, is te wijten aan het falende beleid van deze en vorige regeringen.  De kilometerheffing voor vrachtwagens moest eerst in 2011 en later in 2013 operationeel zijn.  Het zal eerder 2016 zijn...  Een wegenvignet of een slimme kilometerheffing voor personenwagens blijft steken in de onderzoeksfase.  De randvoorwaarden voor een draagvlak voor zo'n kilometerheffing zijn echter al heel lang gekend: een betrouwbaar en kwalitatief openbaar vervoer en veilige fietspaden.  Omdat de regering(en) nalieten om daar volop in te investeren, staan we vandaag nog steeds met z'n allen stil in de file, ergeren we ons aan verouderde treinen die op zich laten wachten en worden buslijnen geschrapt.  Om nog maar te zwijgen over fietspaden die werden beloofd, maar niet zijn aangelegd... 

Kris Peeters (niet de minister-president) schreef een verhelderend opiniestuk: http://deanderekrispeeters.wordpress.com/2014/02/10/rekeningrijden-door-het-oog-van-de-navel/

Bekijk ook de discussie over het onderwerp in De Zevende Dag.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.