25 feb 2014

BAM-tracé slecht voor de gezondheid

Vrijdag 14 februari 2014, het Valentijnsakkoord van de Vlaamse Regering over het Oosterweeldossier getuigt van bijzonder weinig liefde voor de Antwerpenaar. Door haar keuze voor het BAM-tracé krijgen de inwonders van de stad extra fijn stof binnen. Maar dit dossier gaat over meer dan mobiliteit en gezondheid. De Antwerpenaar stemde in 2009 duidelijk tegen het BAM-tracé, maar dat legt deze regering gewoon naast zich neer. Bovendien zitten er heel wat losse schakels in de beslissing van de regering. Zo komt het BAM-tracé er qua mobiliteit enkel beter uit indien ook de A102 en de R11bis worden aangelegd. Voor deze twee is de MER-procedure nog niet begonnen en dus de uitvoering ervan onzeker. Daarnaast werden er aan het onderzochte BAM-tracé allerlei aanpassingen gedaan die niet onderzocht werden in het MER-rapport. Bijvoorbeeld de ondertunneling van het Albertkanaal en de 'overkraging' van de Ring, die trouwens de volledige overkapping van de ring onmogelijk maakt.

Het BAM-tracé krijgt zijn betere score trouwens ook enkel in combinatie met een gedifferentiëerde tolheffing.  Deze gedifferentiëerde tolheffing werd niet doorgerekend voor de alternatieve tracé's en dus wordt vergelijken onmogelijk. Maar ondanks dat deze gedifferentieerde tol niet werd berekend voor de alternatieven, stelt het MER-rapport wel vast dat de uitkomst voor het Meccano-tracé positief wordt ingeschat. Een niet onbelangrijk detail dat de Vlaamse Regering graag stilhoudt, want het BAM-tracé moest en zou er als beste uitkomen.

Trouwens, ook al winnen we met het BAM-tracé drie tot vijf minuten tijd, het MER-rapport is over één ding heel duidelijk: op vlak van leefbaarheid en luchtkwaliteit komt het Meccano-tracé er als beste uit. Dan zou de keuze heel eenvoudig moeten zijn, niet?

Mijn tussenkomsten in het debat kan je hier bekijken.

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.